blog

19.12.2022

Społeczna odpowiezialność biznesu

Społeczna odpowiezialność biznesu

Czy wiesz czym jest Społeczna Odpowiedzialność Biznesu?

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR) to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. 

Korzyści jakie niesie za sobą wdrożenie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu:


Korzyści ekonomiczne:

  • posiadają wyższą płynność bieżącą;
  • lepiej wykorzystują majątek trwały i kapitał ludzki;
  • mają wyższą rentowność sprzedaży;
  • więcej inwestują w przeliczeniu na 1 pracownika.


Korzyści otoczenia społecznego:

  • wzrost poziomu kultury i bezpieczeństwa pracy;
  • ograniczenie negatywnego wpływu przedsiębiorstw na środowisko;
  • realizacja celów społecznych nie do osiągnięcia bez wsparcia ze strony biznesu.


Korzyści środowiskowe:

  • postępowanie MŚP zgodnie z najlepszymi praktykami;
  • racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi i odpadami;
  • zaangażowanie partnerów biznesowych w ramach łańcucha odpowiedzialności środowiskowej oraz inicjowanie wspólnych działań proekologicznych;
  • popularyzowanie idei proekologicznych.


Korzyści dla pracowników:

  • terminowe wypłaty wynagrodzenia;
  • wysoka kultura i bezpieczeństwo pracy;
  • stały rozwój zawodowy dzięki dostępności szkoleń;
  • dodatkowa opieka medyczna;
  • wysoka jakość udogodnień socjalnych;
  • równość szans kobiet i mężczyzn w zakresie zajmowanych stanowisk i wynagrodzenia.

 

Wdrażanie zasad CSR - Cykl Deminga:

Planuj (Plan):

Działania na rzecz lokalnej społeczności – przedsięwzięcia na rzecz otoczenia, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo. Przyjmują postać: działań polegających na wspieraniu lokalnych instytucji i osób, współpracy z lokalnymi organizacjami, programów dla dzieci i młodzieży, działań ekologicznych, a także inwestycyjnych (np. budowanie dróg).

Działaj (Do):

Działania proekologiczne – działania skierowane na ochronę środowiska, inwestycje minimalizujące wpływ na środowisko. Należą tu takie inicjatywy jak wdrażanie polityki środowiskowej, zrównoważone zarządzanie surowcami, segregacja odpadów, edukacja ekologiczna pracowników i klientów, a także wdrażanie ekologicznych procesów technologicznych oraz ekologicznych produktów i usług.

Sprawdź (Check):

Kampanie społeczne – umożliwiają przedsiębiorstwom za pośrednictwem mediów wpływanie na postawy społeczeństwa. Kampanie takie mają na celu niesienie pomocy potrzebującym (np. przekazywanie części zysków ze sprzedaży określonego produktu na cele społeczne lub działania prośrodowiskowe) lub zwiększenie świadomości społecznej na określony temat (np. ochrona środowiska, edukacja konsumencka). Temat akcji powinien być związany z działalnością przedsiębiorstwa.

Wykonaj (Act):

Kampanie społeczne – umożliwiają przedsiębiorstwom za pośrednictwem mediów wpływanie na postawy społeczeństwa. Kampanie takie mają na celu niesienie pomocy potrzebującym (np. przekazywanie części zysków ze sprzedaży określonego produktu na cele społeczne lub działania prośrodowiskowe) lub zwiększenie świadomości społecznej na określony temat (np. ochrona środowiska, edukacja konsumencka). Temat akcji powinien być związany z działalnością przedsiębiorstwa.

 

Zapraszam do kontaktu a zorganizujemy dla Twojej Firmy profesjonalne biznesowe szkolenia.

 

Anastasiya Dydyshka

Ekspert ds. Rozwoju

tel. + 48 530 599 819

e-mail: [email protected]